• Dnes je: Nedeľa 24. júna 2018 meniny má Ján

Špargľa je kráľovná jarnej zeleniny.  

Špargľa je kráľovná jarnej zeleniny.  

Špargľa je mnohými právom považovaná za kráľovnú zeleniny. Nie len že dobre chutí, navyše prečistí a chráni organizmus, má množstvo liečivých účinkov a je ideálna na chudnutie.

Hoci sezóna špargle vrcholí v apríli, čerstvú špargľu je možné na trhoviskách kúpiť už koncom marca. Túto výnimočne zdravú jarnú zeleninu sa určite oplatí zaradiť do svojho jedálnička.

Vďaka nízkej kalorickej hodnote, obsahu cukru a sacharidov je ideálnou zeleninou na chudnutie. Je z veľkej časti tvorená vodou (až 93%), ľahko stráviteľná a bohatá na vlákninu, vďaka čomu spôsobuje pocit plnosti a podporuje látkovú výmenu.

Na špargľu by sme sa však nemali zamerať iba v súvislosti s redukčnou diétou. Naopak, vďaka jej vynikajúcim detoxikačným a antioxidačným vlastnostiam by jej konzumácia prospela po zimných mesiacoch každému z nás.


Okrem toho, že je obsahuje vlákninu, kyselinu listovú či bielkoviny, je bohatým zdrojom vitamínov (A, B, K a E, navyše obsahuje až 2x vyšší podiel vitamínu C ako napríklad pomaranč) a minerálov (najmä horčík a vápnik).


Konzumácia špargle podporuje tvorbu buniek imunitného systému a navyše vďaka jedinečnému zloženiu antioxidantov zabraňuje predčasnému starnutiu buniek, obnovuje regeneráciu pokožky, svalov a kostí. Navyše má priaznivý vplyv aj na nervový systém.

Zdravotné výhody konzumácie špargle:

- podporuje činnosť obličiek a pomáha odvodňovať, vďaka čomu sa z tela odbúravajú škodlivé látky. Za toto je zodpovedný najmä bohatý podiel draslíka a kyseliny asparágovej.

- podporuje činnosť srdca a upravuje vysoký krvný tlak. Kyselina asparágová podporuje vylučovanie sodíka z organizmu, vďaka čomu znižuje riziko vzniku srdcovo – cievnych ochorení. Bohatý obsah draslíka a vlákniny pomáha normalizovať krvný tlak.

- čistí krv. Nakoľko má špargľa zásaditý charakter, zabraňuje prekysličovaniu organizmu a pomáha čistiť svaly a tkanivá od odpadových látok.

- podporuje obranyschopnosť organizmu a zlepšuje činnosť imunitného systému

- vďaka významnému zdroju antioxidantov, glutathionu a bielkovine histon (je účinná pri kontrole rastu buniek) predchádza nádorovým ochoreniam

- znižuje riziko očných problémov a šedého zákalu (vďaka antioxidantom a glutathionu)

- vďaka svojim protizápalovým účinkom je nápomocná pri reumatických ochoreniach a artritíde

- podporuje libido a plodnosť, zvyšuje sexuálny apetít a pôsobí ako afrodiziakum

- pomáha pri cukrovke

- vďaka kyseline asparagínovej ktorú obsahuje prispieva k metabolizmu bielkovín

- má pozitívny vplyv na nervovú sústavu, stabilizuje duševnú rovnováhu a chráni pred nervozitou

- pomáha ženám predchádzať možným rizikám v tehotenstve (nakoľko obsahuje vysoký podiel kyseliny listovej, železa a vápnika)


Špargľu treba konzumovať čerstvú. Jej trvanlivosť (na 3 až 5 dní) možno predĺžiť uskladnením v chladničke (zelenú špargľu je dobré postaviť do pohára s vodou, bielu a fialovú zabaliť do vlhkej utierky).


Čerstvá špargľa je na povrchu lesklá, hlavička aj výhonky sú pevné (nedajú sa ľahko ohnúť), špičky bielej špargle musia byť pevne uzavreté. Čerstvosť môžeme overiť aj vzájomným trením výhonkov o seba, kedy vydávajú vŕzgavý zvuk, prípadne môžeme špargľu jemne narezať (ak je čerstvá, z miesta rezu vyteká šťava).


Pred tepelnou prípravou treba špargľu umyť a ošúpať (špargľu šúpeme od hlavičky smerom dole, hlavičky sa nešúpu ani neodstraňujú).

Špargľu možno navyše aj konzervovať (vo vlastnej šťave, v slanom či sladkokyslom náleve) či sušiť.


Upozornenie:

Po konzumácii špargle vás môže prekvapiť silnejší zápach moču. Tento zápach spôsobuje uvoľňovanie zlúčeniny síry, ktoré vzniká pri odbúraní kyseliny asparágovej.

Vzhľadom na to, že špargľa obsahuje vysoký podiel dusičnanov (v 50g až 35mg) nesmie byť opakovane ohrievaná. Navyše obsahuje aj veľké množstvo purínu, ktorý zvyšuje v kĺboch hladinu soli kyseliny močovej.


Ak trpíme vážnejším zápalom obličiek, močového mechúra či prostaty, alebo nás trápia obličkové kamene, pravidelnejšiu konzumáciu tejto inak zdravej zeleniny je potrebné konzultovať s lekárom.