• Dnes je: Sobota 23. septembra 2017 meniny má Zdenka

Kŕčové žily, varixy

Kŕčové žily, varixy

Kŕčové žily sú prejavom zhoršeného odtoku krvi žilami z nôh, ochorenie povrchového žilového systému. Odborne hovoríme o chronickej žilovej nedostatočnosti.

Známe sú tri základné formy kŕčových žíl na dolných končatinách, ktoré sa vyskytujú samostatne či v ľubovoľnej kombinácii:

1. metličkové (sieťové) varixy - viditeľné, tenké žily červenej farby (hrúbka do 1 mm), známe ako metličky či metličkové varixy, ktoré sa často vyskytujú v zhlukoch v tvare vejára

2. retikulárne varixy - žily fialovej až modrej farby (hrúbka 1 až 3 mm)

3. kŕčové žily (alebo len varixy) – viditeľné, rozšírené povrchové cievy s hrúbkou nad 3 mm

Základnými prejavmi žilovej nedostatočnosti, ktorá má za následok rôzne formy varixov, sú najčastejšie ťažkosti ako:

- pocit ťažkých a unavených nôh, napätia

- opuch nôh, členkov spôsobený nahromadením tekutiny v podkoží (lymfedém)

- časté nočné kŕče, brnenie v lýtkach, syndróm nepokojných nôh

- bolesti v nohách pred alebo počas menštruácie

- výskyt drobných podkožných žiliek (metličiek) či viditeľných kŕčových žíl

ekzém, pocit svrbenia nôh

- vývoj kožných zmien, pigmentácie v dolných častiach predkolenia

- vredy predkolenia

Príčin výskytu kŕčových žíl je väčšie množstvo a vplýva na ne viacero faktorov (často ich vzájomná kombinácia). Na chorobné zmeny ciev, ich rozširovanie a zhoršovanie môže v mnohých prípadoch vplývať genetická predispozícia, vek, pohlavie (častejší výskyt u žien), sedavé zamestnanie či naopak zamestnanie, ktoré zaťažuje nohy dlhým státím, nesprávna životospráva a návyky (málo fyzickej aktivity, nadváha, fajčenie), nesprávne posilňovanie a silové športy, užívanie antikoncepcie a hormonálnej liečby, gravidita, nevhodné oblečenie (časté nosenie topánok na vysokom opätku, príliš tesné oblečenie), alebo aj zápal žíl a následná žilová trombóza (postrombotický syndróm).

Doporučovaná liečba výskytu kŕčových žíl:

úprava životosprávy a návykov (ak je to možné v priebehu dňa vykladať nohy do zvýšenej polohy, zvýšenie fyzickej aktivity, redukcia hmotnosti)

pri zvýšenej statickej záťaži (dlhé sedenie so spustenými nohami, dlhé státie) je priaznivé zabezpečiť kompresívnu terapiu - sťahovanie nôh elastickými obväzmi, pančuchami a ovínadlami, ktoré pomáhajú normalizovať funkciu chlopní v končatine v prípade vyššej tepelnej záťaže je dobré teplo kompenzovať chladnými sprchami užívanie liekov (venofarmaká), ktoré podporujú pružnosť žilovej steny a chlopní definitívne odstránenie či zmenšenie kŕčových žíl (poškodených ciev), pričom vhodnú metódu (sklerotizácia, klasická chirurgická alebo laserová operácia) určí lekár podľa veľkosti postihnutej žily (či je poškodená celá žila, alebo len jej vetva) a ultrazvukového vyšetrenia žilového systému, ako aj podľa veku pacienta, alebo podľa počtu a priebehu prípadných predošlých operačných zákrokov kŕčových žíl.


Ako pomoc pri eliminovaní výskytu kŕčových žíl je možné použiť aj prírodnú, doplnkovú liečbu. Dôležité je zabezpečiť vhodnú stravu a udržiavať si zdravú hmotnosť, dodržiavať dostatočný pitný režim, zvoliť vhodnú a primeranú dennú fyzickú záťaž, ale aj uprednostniť správny tip oblečenia.

Strava:

potraviny bohaté na vlákninu a vitamíny (pohánka, otruby, strukoviny, celozrnné výrobky, naturálna ryža, listová zelenina, žihľava, cibuľa a cesnak, orechy, tekvicové semiačka citrusové a bobuľovité ovocie atď)

dostatočne dodržiavanie pitného režimu (okrem vody výborne prospieva čaj z kvetu pagaštana konského, čaj z pohánkových otrúb či napr. mrkvová šťava)

vhodné stravovanie (treba sa vyhnúť vyprážaným jedlám, polotovarom a konzervovaným potravinám, alkoholu a tabaku. Je taktiež dobré obmedziť soľ a znížiť podiel nasýtených tukov.)

Pohyb:

kŕčovým žilám neprospieva príliš dlhé státie či sedenie. Na úľavu je vhodné, ak máme počas dňa v rámci prestávky si možnosť nohy aspoň na chvíľu vyložiť (pre podporu žilového návratu), či krúžiť nohami v členku

vhodný je pravidelný pohyb či šport pri ktorom prichádza k rytmickému pohybu v členkových kĺboch a primeranou záťažou lýtkových svalov (napr. turistika, bicyklovanie, tanec, beh, plávanie). Naopak, nevhodné sú športy pri ktorých dochádza k zvýšeným otrasom, rozširovaniu ciev a následnému spomaleniu žilového návratu (napr. vzpieranie, tenis, zjazdové lyžovanie)

Obklady a kúpele

bolesť žíl zmierňujú nočné kostihojové obklady (z nastrúhaného koreňa kostihoja lekárskeho)

odporúča sa opakovane (aspoň 5x za sebou) striedať teplú a studenú sprchu (3 min. teplá voda, 1 min. studená voda)

pri žilových problémoch sa neodporúča priame pôsobenie tepla. Vyhnúť sa treba horúcim kúpeľom a voskom, saunám ako aj opaľovaniu

Oblečenie:

odporúča sa používať elastické podkolienky, kompresívne pančuchy alebo bandáž počas dňa (aj v letných mesiacoch)

obuv, ktorej nosenie nezaťažuje žily, ale naopak prispieva k podpore žilového návratu (najideálnejšia je obuv s nízkymi 3-4 cm opätkami, obuv s vysokými opätkami a bez opätkov nie je vhodná)

vhodné je nie príliš tesné oblečenie (tesné oblečenie tlačí na žily a bráni žilovému návratu)

Vitamíny a potravinové doplnky:

vitamín C s bioflavonoidmi (podpora cievnej steny)

vitamín E (podporuje krvný obeh)

koenzým Q10 (okysličovanie tkanív, podpora imunity a krvného obehu)

lecitín (emulgátor tukov, podpora krvného obehu)

zinok (podporuje hojenie)


Výskyt počiatočných prejavov, ktoré signalizujú ochorenie žilového systému netreba podceňovať a ignorovať, nakoľko môžu vyústiť aj do vážnych a zdĺhavo liečiteľných zdravotných komplikácií. Preto je lepšie pri výskyte prvých príznakov vyhľadať odbornú pomoc a nespoliehať sa na sa samoliečbu rôznymi výživovými doplnkami a masťami.