• Dnes je: Sobota 21. apríla 2018 meniny má Ervín

Aký vplyv majú VAJCIA na naše zdravie? Škodia, či prospievajú?

Aký vplyv majú VAJCIA na naše zdravie? Škodia, či prospievajú?

Hoci sú slepačie vajcia ako potravina určitou skupinou ľudí zatracované, skutočnosť je taká, že sú skvelým zdrojom zdraviu prospešných látok.

To, že žĺtka obsahujú zvýšené množstvo cholesterolu, že konzumácia vajec vo väčšom množstve môže viesť k plynatosti a vajcia v surovom stave môžu byť zdrojom salmonelózy neznamená, že by sme sa tejto vysoko výživnej potraviny mali vzdať.

Pri správnej úprave a striedmej konzumácii platí praví opak. Vajcia sú totiž zdrojom množstva zdraviu prospešných živín.


V úvode treba upresniť, že cholesterol je dôležitou zložkou bunkových membrán. Zároveň ho organizmus využíva k tvorbe steroidných hormónov. Cholesterol je pre telo a jeho správne fungovanie nevyhnutný. Aby si organizmus zabezpečil jeho optimálny príjem, vytvorilo si akýsi „bezpečnostný“ mechanizmus – dokáže si cholesterol priamo v pečeni vyrobiť (ak ho v dostatočnom množstve nedokáže prijať v potrave) a zabezpečiť tak organizmu jeho potrebné množstvo.


Keď naopak skonzumujeme potravou cholesterolu viac ako organizmus potrebuje, telo na to zareaguje tak, že pečeň začne vyrábať cholesterolu menej, aby jeho hladinu v krvi udržalo v konštantných hodnotách.

Znamená to, že čím viac cholesterolu konzumujeme, tým menej ho naša pečeň vyrába a opačne. Tento proces sa nazýva mechanizmus regulácie spätnou väzbou.


Jedno väčšie slepačie vajce môže obsahovať až 200 mg cholesterolu, čo je pomerne veľa, nakoľko denný odporúčaný príjem cholesterolu je 300 mg. Ak by sme teda skonzumovali tri vajcia, znamenalo by to, že sme tým až jeden násobne prekročili denný odporúčaný príjem cholesterolu.

Človek tak nadobúda pocit, že prijímaním takejto zvýšenej dávky cholesterolu sa zvyšuje jeho koncentrácia v krvi, čo nepriaznivo vplýva na organizmus (prispieva k vzniku kardiovaskulárnych ochorení).

Väčšina doktorov sa však zhoduje v názore, že zlý krvný cholesterol zvyšuje najmä nadmerná konzumácia nasýtených tukov a trans tukov (tuky, ktoré sa priemyselne vyrábajú procesom stužovania) v potravinách. Obsah nasýtených tukov je v žĺtku obsiahnutý v menšom ako tretinovom podiele a trans tuky neobsahujú vôbec.


Vajcia však nie sú len o žĺtku a cholesterole. Vajce ako také má veľa pozitívnych účinkov na ľudské zdravie, pretože je plné pre organizmus dôležitých živín a minerálov.


Slepačie vajcia:

1. obsahujú vysokokvalitné živočíšne bielkoviny, ktoré majú vplyv na zdravie kostí a pomáhajú pri náraste svalovej hmoty

2. obsahujú významné antioxidanty, najmä luteín a zeaxantín, ktoré znižujú riziko vzniku očných chorôb

3. v bohatom množstve obsahujú cholín, ktorý je dôležitou látkou pre funkciu mozgu

4. v bohatej miere obsahujú železo, fosfor, kyselinu listovú a pantoténovú, zinok, tiamín a množstvo vitamínov (A, B6, B12, D, E a K)

5. zvyšujú pocit sýtosti, čím pomáhajú zbaviť sa nadmerného tuku


Rozdielne zafarbenie škrupiny vajec závisí od plemena sliepky. Kvalitatívny rozdiel v zložení bieleho a hnedého vajcia nie je, oba druhy majú nutričné zloženie rovnaké.


Výskumy však potvrdili rozdiely vo výživových hodnotách vajec v závislosti od spôsobu chovu sliepok, ktoré vajíčka zniesli. Vajcia od domácich, vonku chovaných sliepok obsahujú podstatne vyšší obsah omega-3 mastných kyselín a vitamínov rozpustných v tukoch.


Vedecké výskumy potvrdzujú, že konzumácia 2-3 vajec denne nepredstavuje pre zdravých ľudí žiadne riziko zvýšenia cholesterolu a je úplne bezpečná.