• Dnes je: Sobota 21. apríla 2018 meniny má Ervín

Ak radi beháte, určite vyskúšajte Plogging

Ak radi beháte, určite vyskúšajte Plogging

Nový rekreačný druh behu spája beh s prospešným zohýbaním sa. Pridaným bonusom je tu pomoc životnému prostrediu.

Čoraz väčšej popularite sa nie len vo Švédsku (od kiaľ tento šport pochádza), ale aj v mnohých iných krajinách teší nový druh behu – plogging. Tento beh bol po prvý raz spomenutý v roku 2016 a odvtedy si získava čoraz viac verných fanúšikov.

Názov "plogging" vznikol spojením slova "jogging" (kondičné behanie) a švédskeho "plocka upp", čo v preklade znamená zodvihnúť. Ide o beh, ktorý môžeme bez nadsádzky nazvať "ekologický". Spája totiž klasický pomalý beh (jogging) s výpadmi či zohýbaním sa v podrepe, pri ktorom bežec dvíha zo zeme odpadky, na ktoré počas behu popri svojej bežeckej trase naďabí.


S prestávkami potrebnými na výpady a podrepy síce bežec odbehne kratšiu vzdialenosť, ale vďaka správnemu posilňovaniu svalov vám rozdiel v spálených kalóriach určite nehrozí. Podľa fitness expertov, pri tomto druhu bežeckej aktivity priaznivo rozširujeme svoj pohybový rozsah. Za hodinu klasického behu ako aj obľúbeného ploggingu spáli telo približne 570 kalórií a k týmto číslam treba samozrejme pripočítať aj ekologický benefit a dobrý pocit za pomoc prírode.


Výhodou ploggingu je, že ho môže praktizovať široká skupina ľudí bez ohľadu na vek, samozrejme s výnimkou ľudí trpiacich vážnymi problémami kĺbov a chrbtice. Vynaloženú námahu nám vynahradí postupne zvyšujúca sa fyzická a psychická vitalita. Samozrejme treba počúvať svoje telo a zbytočne nepreceňovať sily. Pre začiatočníkov je taktiež dôležité si osvojiť správnu techniku behu, ako aj výpadu či podrepu.


Odmenou za vynaložené úsilie nie je len environmentalistický efekt, ale sú to najmä zdravotné benefity, ktoré táto športová aktivita prináša.

Beh - napomáha psychickej aj fyzickej kondícii. Posilňuje nie len svaly, ale aj srdce. Patrí medzi najefektívnejšie kardiovaskulárne aktivity. Zväčšuje kapacitu pľúc. Spevňuje telo, napomáha redukcii hmotnosti, odstraňuje nespavosť a je prevenciou proti starnutiu.

Výpad a podrep - spevńujú a formújú prednú i zadnú stranu stehien ako aj sedacích svalov. Okrem účinku na dolné končatiny majú významný vplyv na posilňovanie vzpriamovača trupu a izometricky posilňujú brušné svalstvo.


O vzrastajúcej popularite tejto novej bežeckej disciplíny svečí aj fitnes aplikácia Lifesun, ktorá používateľovi umožňuje používanie rôznych tréningových nastavení, ako napríklad čas strávený pri ploggingu, množstvo spálených kalórií a podobne. Správy s konkrétnou tématikou súvisiacou s ploggingom zas umožňuje existencia vlasného hashtagu (značka metaúdajov používaná v sociálnych sieťach).


Vďaka ploggingu získava jogging ďalší spoločensky významný náboj a stáva sa primárne prínosným nie len ľuďom, ktorí tento šport pestujú a venujú sa mu, ale aj širokému okoliu.

Mnohí z nás sa isto zhodneme, že rozširovanie ploggingu by významne prospelo nie len Bratislave, ale i ďalším mestám a oblastiam na území Slovenska.


Plogging môže mnohým evokovať aj podobnú ekoaktivitu (aj ked v spojení s iným športom – konkrétne turistikou), ktorú evidujeme aj na Slovensku. Ide o každoročné dobrovoľné zbieranie odpadkov v známich kútoch prírody, či už v Tatrách, Karpatoch a iných obľúbených lokalitách.